Pedagogika to nauka o wychowaniu. Każdemu rodzicowi zależy zaś na tym, aby właściwie wychować swoje dziecko. Dlatego też wiele osób czyta podręczniki traktujące o pedagogice. Nie sposób również nie wspomnieć o osobach, które poświęcają kilka lat na jej studiowanie. Ostatnio coraz więcej mówi się jednak o edukacji prorozwojowej, która nieco różni się od klasycznej pedagogiki.
Edukacja prorozwojowa – czym właściwie jest?
Edukacja prorozwojowa ma na celu dbałość o rozwój jednostki. W przeciwieństwie do pedagogiki, nauka ta nie zakłada jednak wykorzystania tylko i wyłącznie klasycznych metod pedagogicznych. Należy w tym miejscu nadmienić, że tradycyjne metody pedagogiczne opierają się głównie na metodach związanymi z przekazywaniem wiedzy. Edukacja prorozwojowa zakłada zaś, że konieczne jest stymulowanie rozwoju dziecka. Nie należy zmuszać go do przyswajania wiedzy, która nie jest mu niezbędna, a przy tym nie interesuje go. Najlepiej byłoby więc zbadać, do których dziedzin wiedzy jest naszemu dziecku najbliżej. Poznanie predyspozycji naszego dziecka pozwoli zatroszczyć się o efektywny jego rozwój i to właśnie ma na celu wspomniana powyżej edukacja prorozwojowa.
Co jeszcze warto wiedzieć o edukacji prorozwojowej?
Jak już zostało wspomniane powyżej, edukacja prorozwojowa jest alternatywą dla klasycznej pedagogiki. Zakłada ona bowiem wykorzystanie również innych metod nauczania dziecka niż te całkiem klasyczne. Osoby, które interesują się edukacją prorozwojową korzystają również z innowacyjnych metod nauczania. Wykorzystywane są więc najnowsze technologie po to, aby zatroszczyć się o jak najlepszy i jak najpełniejszy rozwój dziecka. Niezmiernie istotne jest również doradztwo zawodowe. Młodzież musi bowiem zdawać sobie sprawę z tego, w którym kierunku zawodowym powinna pójść. Zajęcia z doradztwa zawodowego powinny wyposażyć młodego człowieka w wiedzę odnośnie tego w jaki sposób się kształcić, aby wykorzystać wszystkie posiadane zasoby. Dziecku oraz młodzieży licealnej znacznie łatwiej przyjdzie bowiem nauka rzeczy, które rzeczywiście ją interesują. Osoba odpowiedzialna za przebieg edukacji prorozwojowej powinna również wspierać swojego wychowanka w dążeniu do obranego przez niego celu.