Pandemia bardzo wpłynęła na sposób i jakość kształcenia wyższego. Przez długi czas studenci zdobywali wiedzę jedynie drogą online. Wiele osób zastanawia się, czy ten trend się utrzyma. Warto więc dowiedzieć się, czym jest komunikacja synchroniczna, a czym asynchroniczna i co warto o nich wiedzieć.

Czym jest komunikacja synchroniczna?

Na początek warto bliżej przyjrzeć się zagadnieniom związanym z komunikacją synchroniczną. Jest to rodzaj komunikacji polegający na prowadzeniu konwersacji w rzeczywistym czasie. Może to mieć miejsce bezpośrednio lub za pośrednictwem różnych, dostępnych kanałów komunikacyjnych.

Można się komunikować synchronicznie np. za pomocą telefonu, komunikatora, aplikacji do wideokonferencji czy po prostu na żywo.

Czym jest komunikacja asynchroniczna?

Drugim rodzajem jest komunikacja asynchroniczna. W tym modelu występuje przerwa między komunikatem, jego odebraniem, a nadaniem odpowiedzi. Komunikacja jest bardziej rozłożona w czasie. W dużej mierze odbywa się ona za pośrednictwem różnych komunikatorów np. mailowo, nagrywając wiadomości wideo, czy podczas współpracy na wirtualnych tablicach.

Komunikacja synchroniczna a asynchroniczna

Współcześnie w pracy, w szkołach i na uczelniach, wykorzystuje się wiele narzędzi, które są połączeniem możliwości, które daje zarówno komunikacja synchroniczna, jak i asynchroniczna. Różne czaty czy strony do edytowania dokumentów pozwalają na odpowiedzi bezpośrednie, jak i rozciągnięte w czasie.

Oba rozwiązania różnią się od siebie technicznie, jednak ważniejsze jest to w jakich sytuacjach warto na nie postawić.

Jaki rodzaj komunikacji wybrać?

Zależnie od charakteru danej pracy, zarówno komunikacja synchroniczna, jak i asynchroniczna, sprawdza się w różnych sytuacjach. Prowadząc spotkania czy zebrania, na których przekazywane są ważne informacje, czy dzielone są zadania, warto zdecydować się na rozwiązania umożliwiające komunikację synchronizowaną. Jest to bardzo ważne, ponieważ organizatorzy mogą mieć pewność, że komunikat dotarł do odbiorców i mogą od razu uzyskać odpowiedź.

Z kolei komunikacja asynchroniczna sprawdza się, gdy np. trzeba umówić terminy jakiś wydarzeń, przygotować się do spotkań, które potem odbędą się na żywo, podczas zbierania opinii oraz wiedzy na jakiś temat, czy składając raporty mające na celu monitorowanie przebiegu pracy.

Komunikacja asynchroniczna jako przygotowanie do komunikacji synchronicznej

Bardzo często komunikacja asynchroniczna jest wykorzystywana, aby jak najbardziej zwiększyć efektywność później organizowanych działań, opierających się na komunikacji synchronicznej. Dzięki temu podejmowanie wszelkich decyzji, planowanie, czy kreatywne działanie może przebiegać znacznie sprawniej.

Warto np. przed rozpoczęciem spotkania wysłać do uczestników materiały, z którymi powinni się zapoznać, aby płynniej rozpocząć działanie. Kiedy daje się uczestnikom możliwość zapoznania z dokumentami w dogodnym dla nich czasie i warunkach, można liczyć, że będą oni lepiej przygotowani.

Warto także zaznaczyć, że bardzo przydatnym narzędziem w komunikacji asynchronicznej są kalendarze, które udostępnia się dla całego zespołu. Dzięki temu można każdemu przypomnieć o terminie spotkania, a w razie czego także dograć dogodny termin.

Zarówno komunikacja synchroniczna, jak i asynchroniczna, świetnie sprawdzają się w codziennej pracy. Oba te modele dają niezwykłe możliwości i sprawiają, że praca oraz nauka staje się bardziej efektowna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here